BERPANTANG DENGAN SHAKLEE

Kenapa anda perlu berpantang dengan SHAKLEE...??? dalam tempoh berpantang sama ada si ibu bersalin NORMAL @ CZER..tubuh ibu berada dalam keadaan yang sangat lemah, memerlukan penjagaan yang rapi & rehat yang secukupnya.

Kadang kala terdapat beberapa masalah ibu-ibu tidak dapat rehat yang secukupnya, antaranya termasuk lah anak terjaga waktu malam, ibu bangun untuk menyusukan anak, terpaksa menguruskan anak-anak yang lain & macam-macam lagi kan...Selain daripada ibu faktor pemakanan turut memainkan peranan yang penting dalam PROSES PEMULIHAN & PENYEMBUHAN, kadang kala ibu berpantang TIDAK BOLEH makan makanan tertentu untuk mengelakkan masalah LUKA LAMBAT SEMBUH & sebagainya.

Oleh itu, 'Makanan Tambahan' @ Supplement yang terbaik perlu diambil untuk memastikan ibu CEPAT SEMBUH, CERGAS & KEMBALI BERTENAGA semasa di dalam pantang. Antara produk SHAKLEE yang boleh dicadangkan kepada ibu berpantang adalah :


Cadangan Asas


1) B COMPLEX dengan asid folic
  • B complex sangat membantu dalam mengembalikan & meningkatkan tenaga ibu-ibu berpantang. Dalam tempoh berpantang, walaupun ibu-ibu disarankan untuk mendapatkan rehat yang mencukupi, kadang kala terdapat kekangan yang membuatkan si ibu tidak dapat berehat seperti anak meragam & sebagainya. 
  • B complex memberikan ibu tenaga luar biasa , di mana ia dapat menukarkan makanan kepada tenaga dengan cepat.
  • B complex juga mampu membantu ibu menghindari stress & menggelakkan meroyan kerana  B complex dapat meningkatkan pengaliran saraf dengan baik.

2) VITA LEA dengan Zat besi.
  • Mengandungi 23 jenis vitamin & mineral yang belum tentu kita mampu ambil dari sumber makanan harian , lebih-lebih lagi dalam dalam tempoh berpantang. Oleh itu Vita lea dapat memastikan badan kita mendapat semua vitamin bagi menambah kembali tenaga & meningkatkan kesihatan.
  • Mengandungi iron @ zat besi bagi membantu menghasilkan sel darah merah bagi menampung kehlangan darah semasa proses kelahiran.

3) VITA C 
  • Dapat memperbaiki tisu-tisu yang telah rosak sepanjang proses kehamilan & kelahiran, dalam masa yang sama dapat meningkatkan sistem pertahanan badan.
  • Vitamin C penting untuk pembentukan kolagen & kesannya kulit bertambah cantik

4) ZINC
  • Merupakan antara supplement terpenting dalam tempoh berpantang. Zinc sangat penting dalam mempercepatkan pembaikkan luka-luka luaran & dalaman. Ibu berpantang digalakkan memakan ikan haruan & ikan haruan sangat kaya dengan zinc, tetapi kadang kala untuk mendapatkan ikan haruan agak sukar. Oleh itu lebih mudah dengan mengambil kapsul zinc


Cadangan Tambahan

5) ESP (Energizing Soy Protein)
  • Membantu memberikan tenaga segera kepada ibu
  • Membina sel-sel baru
  • Menggalakkan pengeluaran susu ibu serta memekatkan susu ibu
  • Mencantikkan kulit ibu

6) OSTEMATRIX ( Kalsium) 
  • 1 biji Ostematrix = 1 gelas susu. Susu sangat penting dalam mengembalikan kekuatan tulang.
  • Ostematrix juga dapat menbantu mengatasi masalah sembelit & membantu pelawasan ibu-ibu berpantang.

Dengan adanya produk SHAKLEE yang mengandungi nutrisi lengkap ini, ibu-ibu berpantang dapat menjalani proses berpantang dengan sihat & sempurna, Selain itu ia juga dapat memastikan ibu kekal cantik, langsing, bertenaga & dapat menjalankan tanggungjawab sebagai seorang ibu dengan sempurna.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya Pengedar Sah Shaklee Anda
Sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee boleh Email : julaizaharun@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp 017 9291087 @ 012 9950402 (jue)
SID 1042062
Johor Bahru











PENYAKIT LUPUS @ SLE

APA ITU PENYAKIT SLE??


  • Penyakit Lupus atau Sistemik Lupus Eritematosus (SLE) adalah penyakit Auto- imun, dimana antibodi seseorang bertindak balas dengan tisu badan seseorang pesakit itu sendiri.  Ini boleh menjejaskan beberapa bahagian sistem tubuh seperti kulit, sendi, buah pinggang, paru-paru, sistem saraf,  atau organ-organ lain dalam badan. 
  • Gejala biasa yang dialami oleh penghidap SLE adalah radang kulit & sakit sendi (Arthritis), selalunya diiringi keletihan & demam. Penyakit ini ada masanya tidak aktif, iaitu dapat dikawal ( remission) & adamasanya aktif ( relapse)




JENIS-JENIS LUPUS

1) Sistemik Lupus Eritematosus (SLE) 
  • Yang biasa kita dengar & ketahui, gejalanya sama ada mungkin sederha @ serius.
  • Biasanya menyerang mereka yang berumur 15 hingga 45 tahun
  • Walaubagaimana pun terdapat sebilangan kecil penghidap adalah kanak-kanak & mereka yg berumur lebih 45 tahun.
2) Diskoid Lupus Eritematosus (DLE)
  • Penyakit kulit yang kronik dimana terdapat tompok-tompok merah (malar rash) dimuka, badan, kulit kepala, kaki & tangan.
  • Kulit akan menjadi tebal & bersisik serta akan meninggal parut. 
  • Sebilangan kecil mereka yang menghidap DLE boleh mendapat SLE
3) Lupus Neonatal
  • Keadaan yang boleh berlaku kepada bayi yang bari dilahirkan oleh Pesakit SLE, kemungkinan disebabkan oleh auto-antibodi didalam darah ibu yg dipanggil anti-Ro (SSA) & anti- La (SSB).
  • Akibatnya, bayi akan mengalami keradangan kulit, masalah hati & masalah darah (low blood count). 
  • Gejala ini akan hilang sedikit demi sedikit dalam masa beberapa bulan.Walaubagaimanapun kes ini jarang ditemui.
  • Bayi yang lahir dengan masalah Lupus Neonatal berkemungkinan juga mengalami masalah jantung yang menganggu masalah jantung.

TANDA-TANDA & GEJALA SLE
  • Sakit pada sendi
  • Demam berlarutan
  • Lesu
  • Ruam pada kulit muka & badan
  • Anemia
  • Sensitif pada cahaya matahari
  • Ulser mulut
  • Keguguran rambut

PUNCA SLE
  • Jangkitan virus
  • Hormon
  • Faktor persekitaran
  • Keturunan

PANDUAN PESAKIT SLE
  • Diet - Kenali makanan yang sesuai dengan sitem pertahanan tubuh sendiri & makanan harus seimbang & berkhasiat.
  • Senaman - Ia membantu memperbaiki pergerakkan sendi tetapi jangan melakukan senaman yang lasak.
  • Tekanan - Elakkan tekanan kerana ia boleh menyebabkan penyakit ini menjadi aktif, sebaiknya sentiasa berfikiran positif
  • Perlindungan Kulit - Sapukan perlindung daripada sinaran matahari SPF
  • Gunakan payung, topi @ baju lengan panjang bagi mengelakkan terkena pancaran matahari
  • Pakai cermin mata hitam
  • Ubat-ubatan - Makan ubat mengikut arahan doktor 
  • Jangan makan ubat hospital bersama ubat-ubatan lain kerana dikhuatiri, wujud tindak balas ubat-ubatan.
  • Rawatan susulan - Patuhi jadual susulan yang telah ditetapkan


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee anda
Sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee Email : julaizaharun@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp 017 9291087 @ 012 9950402 
SID 1042062
Johor Bahru

PARENTING TIPS

Hi..morning...saje je nak share...khas untuk anda yang susah sangat nak lepaskan gadget tu....especially..parent & parent to be...1 day kan...panduan sesama kita, gadget memang penting...tapi hadkan nak2 bila si anak perlukan perhatian dari kita..memori anak ni sangat kuat, jangan sampai semua memori kita pada anak..parent sentiasa pegang gadget lebih dari pandang mata mereka...#sharing is caring....




  1.  Bila anak anda sedang bercakap dengan anda PASTIKAN pandang anak anda BUKAN gadget anda.
  2. Ambil penduli apa yang anak anda post di media social...zaman kan dah canggih parent kena tahu apa media social yg anak anda gunakan, at least parent kena tahu apa itu INSTAGRAM, TWITTER kalau nak sebut byk sangat...jgn lupa 'follow anak anda' (anak remaja)
  3. Bila anda bermain dengan anak anda...simpan lah gadget, nanti2 boleh check...:)
  4. Gunakan gadget anda untuk tengok video2 yang menarik, macam video berbentuk pembelajaran, ada unsur keagamaan  khas untuk kanak-kanak...game tu tak payah la ye nanti addicted, susah nak stop.
  5. Bila kita ajar anak, time makan kena makan (fokus)..sama lah dengan parent kena fokus,' no gadget' sewaktu makan.
  6. Waktu keluar dgn anak, jalan2 @ shopping2...simpan dulu gadget...banyak kemungkinan akan jadi, takut terlepas pandang, menyesal nanti :)
  7. Guna gadget untuk rapatkan hubungan dengan anak , jadi kawan kepada anak tak semestinya keluar sama @ share problem...'just say hi'...tanya khabar pun ok...tak semestinya call, text pun ok...WhatsApp, We chat, Line, Kakao..macam2 lah...(anak remaja)
  8. Sekali sekala buat lah video chat dengan anak..ini boleh dikirakan sebagai 'spot check' untuk anak anda (anak remaja)...:) 
  9. Sedang sibuk guna gadget...tiba2 anak datang kepada anda...maknanya 'they need your attention'...apa perlu anda buat??? 'stop using your gadget'...
  10. Hadkan penggunaan gadget, supaya memori anak anda tentang anda, anda tidak terlalu asyik dengan gadget anda...


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya Pengedar Sah Shaklee anda
Sebarang pertanyaan mengenai produk shaklee boleh Email : julaizaharun@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp 017 9291087 @ 012 9950402 (jue)
SID 1042062
Johor Bahru


10 TIP UNTUK KULIT BERMINYAK

kulit berminyak...dulu-dulu masa muda belia..memang kulit berminyak lah..tapi sekarang ni dah jadi kombinasi..tapi kepada yang alami kulit berminyak ni, memang rimas sangat..rasa macam minyak kat muka tu boleh buat goreng telur pun ada...:). Bila dah berminyak sekali lah pakej dengan berjerawat. Biasanya dulu2 kalau berminyak memang kerap la cuci muka...



Jerawat biasanya akan muncul bila minyak/sebum, bakteria & sel kulit mati menyumbat liang roma kulit muka. Biasa kalau kulit jenis berminyak ni, potensi nak dapat jerawat memang lah tinggi. Berikut adalah tip yang boleh dijadikan panduan kepada mereka yang dikategorikan sebagai 'Si Oily Skin'.


1) JANGAN BERSIHKAN MUKA TERLALU KERAP

  • Situasi ni memang biasa dilakukan termasuklah saya, konon-kononya dengan harapan basuh muka dengan cleanser sekerap yang mungkin jerawat kecut & kulit tak berminyak. TETAPI keadaan ini sebenarnya akan menyebabkan kulit semakin berminyak & berjerawat. Memadailah dengan hanya mencuci dengan cleanser 2 kali sehari sahaja (pagi & malam)

2) KERAP MENGGUNAKAN SCRUB MUKA
  • Bila menyental muka scrub, kita akan rasa muka akan menjadi lebih halus & licin. Menggunakan scrub yang bertekstur kasar akan mengakibatkan iritasi kepada kulit muka anda. Seharusnya scrub hanya perlu dilakukan 1 ke 3 kali sahaja seminggu. Gunakan lah scrub yang halus teksturnya, diurut dengan lembut (bukan sental ye), di basuh dengan air suam.

3) TIDAK MEMBERSIHKAN PELUH
  • Sekirannya kita melakukan aktiviti lasak yang menyebabkan kita berpeluh-peluh, seeloknya basuh muka & terus mandi, jangan sesekali biarkan peluh kering dengan sendiri. Dengan biarkan peluh kering sendiri, anda sedang 'membiak' kan jerawat.

4) PICIT JERAWAT
  • Ni normal, pantang tengok jerawat, rasa geram aje...sebenarnya tabiat memicit jerawat dengan kuku akan memburukkan lagi keadaan kulit & akan meninggalkan kesan parut yang hodoh. Elakkan picit jerawat dengan kuku, gunakan losen khas untuk kecutkan jerawat.

5) BUIH SYAMPU RAMBUT
  • kalau nak bersyampu tu ok, tak de masalah, TETAPI pastikan jangan dibiarkan meleleh-leleh dekat muka, sebab kandungan syampu ada bahan pelembap/minyak untuk melembutkan rambut, jadi tak sesuai la kene muka terutama bahagian dahi tu.

6) ELAKKAN PRODUK RAMBUT TERKENA MUKA
  • Pastikan semasa gunakan spray rambut, gel & mousse, elakkan terkena bahagian muka. Apabila terkena bahagian muka akan mengakibatkan pori-pori tersumbat dengan bahan-bahan yang terdapat dalam produk penjagaan rambut tersebut.

7) MAKANAN BERMINYAK
  • Makanan berminyak boleh sebabkan kulit kita berjerawat & berminyak dengan lebih teruk dari biasa. Jadi amalkan lah makanan yang berkhasiat & seimbang, kurangkan makanan berminyak adalah sebaiknya.

8) PEMILIHAN BAHAN KOSMETIK
  • Sekirannya anda mempunyai masalah kulit berminyak pastikan produk kosmetik anda sesuai untuk kulit berminyak. Pastikan produk tersebut oil-free & non-acnegenic @ non-comodegenic untuk mengelakkan jerawat anda sukar untuk pulih.

9) TERUSKAN TREATMENT JERAWAT
  • Sekiranya anda menjalani rawatan pakar untuk jerawat, pastikan apabila kulit anda sembuh dari jerawat, jangan lah sewenang-wenangnye berhenti dari mendapatkan rawatan tersebut. Seelok untuk menghindari jerawat muncul semula dapatkan nasihat doktor, amalkan supplement untuk mendapatkan kulit bebas jerawat & sihat.

10) PRODUK PENCERAHAN
  • Sememangnya kulit cerah adalah idaman semua, tetapi untuk mereka yang mempunyai kulit berminyak & berjerawat, produk pencerahan kulit sememangnya tidak digalakkan kerana ianya akan membuatkan kulit semakin berminyak, semakin berjerawat & berkemungkinan munculnya pigmentasi. Oleh itu, pastikan jenis kulit anda terlebih dahulu, kemudian gunalah produk penjagaan muka khas untuk kulit berminyak @ berjerawat. Insha Allah kesesuaian produk & penjagaan yang betul akan memulihan masalah jerawat anda. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee anda
Sebarang pertanyaan boleh Email : julaizaharun@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp 017 9291087 @ 012 9950402
SID 1042062
Johor Bahru

DOA/ AYAT AL QURAN UNTUK MEMBUNUH KANSER

Hi entri kali ni nak kongsi dengan kawan2 ayat-ayat Al-quran yang boleh diamalkan untuk membunuh sel-sel kanser. Selain dari ubat-ubatan, kimo & lain-lain kaedah alternatif sebagai ikhtiar untuk menyembuhkan kanser, terdapat beberapa ayat-ayat di dalam Al-quran boleh diamalkan sebagai ikhtiar untuk menyembuhkan penyakit. Jangan sesekali berputus asa...kongsikan bersama ahli keluarga, saudara mara, rakan-rakan & sahabat anda ayat-ayat berikut :




Sebaik-baiknya dimulai dengan :

  1. Istighfar 10 kali
  2. Selawat Nabi 10 kali
  3. Al-Fatihah 1 kali
Sediakan sebotol air ,setiap kali habis surah dibaca, ditiupkan kepada air. Pesakit boleh minum air tersebut setiap hari, sapu / mandi pada anggota yang kena kanser. Ikhtiar, doa & tawakal, semuanya atas kehendak Allah S.W.T.
  1. Surah Al Maidah (Ayat 82-91)
  2. Surah Al Araf (Ayat 70-81)
  3. Surah Ar Ra'd (Ayat 16-28)
  4. Surah An Anbiyaa' (Ayat 38-50)
  5. Surah Asy Syu'ara (Ayat 185-227)
  6. Surah Az Zummar (Ayat 42-52)
  7. Surah Ghafir (Ayat 67-77)
  8. Surah Az Zukhruf (Ayat 52-70)
Sumber : blog E-Na Lovelykitchen


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee anda
Sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee boleh Email : julaizaharun@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp 017 9291087 @ 012 9950402
SID 1042062
Johor Bahru

TIP UNTUK SI KULIT KERING

Faktor cuaca yang panas & kering akan mengundang pelbagai masalah antaranya kesihatan kulit seperti kulit mudah menjadi kering, merekah, mengelupas serta menggalakkan pertumbuhan pigmentasi. Sekiranya di biarkan secara berterusan kulit akan menjadi kusam, tidak bermaya & tona kulit tidak sekata.



Bagi memastikan kulit cantik & segar, ada beberapa tip yang boleh di jadikan panduan :

1) GUNAKAN PELEMBAP

  • Selepas mencuci muka & menyapu penyegar, sapukan pula pelembap pada muka & leher. Kemudian boleh lah sapukan bedak asas. Pemakaian pelembap adalah penting untuk membantu kulit mendapatkan nutrien yang mencukupi bagi menghalang kekeringan kulit. Pelembap juga dapat membantu kulit kelihatan lebih sihat, lembap & bersinar.

2) SENTIASA GUNAKAN LOSEN
  • Penjagaan kulit tidak terbatas untuk kulit muka sahaja, tetapi penjagaan kulit tubuh juga penting. Selepas mandi,sapukan losen secara nipis keseluruh tubuh. Sekirannya tidak suka menggunakan losen, anda boleh gunakan minyak zaiton @ krim khusus untuk melindungi kulit.

3) GUNAKAN PAYUNG
  • Gunakan lah payung kerana ia mampu untuk melindungi kulit dari pancaran cahaya matahari yang mampu merosakkan kulit kita. Penggunaan payung banyak membantu kita untuk melindungi kulit dari cahaya matahari. Abaikan sahaja kalau ada orang yang melabelkan anda sebagai 'puteri lilin'.

4) BERSIHKAN WAJAH DENGAN SEMPURNA
  • Apabila pulang dari tempat kerja @ apa2 aktiviti luar, pastikan wajah & muka rehat seketika. Kemudian bersihkan wajah & tubuh dengan sempurna. Sekirannya mengenakan solekan pastikan dibersihkan dengan 'makeup remover' & bersikan dengan pencuci muka. Pastikan tiada kotoran yang tertinggal. 

5) MASKER 
  • Kalau nak cantik mestilah rajin. Gunakan masker untuk mengatasi masalah kulit anda yang kering. Khasiat yang terdapat di dalam masker akan membekalkan nutrien kepada kulit, sekali gus dapat menjadikan wajah kita sihat & cantik.

6) LAKUKAN RAWATAN DI SPA.
  • Sekiranya berkemampuan lakukan terapi wajah & tubuh anda di spa.Lakukan perawatan khusus untuk wajah, begitu juga dengan tubuh, perawatan lulur & urutan sangat sesuai untuk merehatkan tubuh badan anda.

7) BAHAN ALAMI
  • Kepada yang rajin & hendak berjimat anda boleh manfaatkan bahan2 dari alam semulajadi, contohnya hampas kelapa amat mujarab untuk melembapkan & melembutkan kulit. Ia juga dapat menghilangkan daki & mengurangkan kesan hitam pada bahagian ketiak & bahagian intim yang lain. Untuk muka pula anda boleh mencuba menyapu muka denga sayur kubis yang dihancurkan. Ubi sengkuang & tomato yang dilenyek sesuai untuk merawat wajah yang kering.

Sumber : Mingguan Wanita (Bil 1585/ April 2014)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee anda
Sebarang pertanyaan mengenai produk shaklee boleh Email : julaizaharun@gmail.com
Call?SMS/WhatsApp 017 9291087 @ 012 9950402
SID 1042062
Johor Bahru

BILA SI MANJA TUMBUH GIGI

Setiap ibu bapa mesti mengalami situasi di mana, anak akan meragam bila tumbuh gigi, betul tak??? ini perkara biasa sebenarnya. Untuk pengetahuan anda gigi bayi sudah mula terbentuk ketika janin berumur 6 minggu di dalam kandungan & seterusnya akan berkembang sehingga lah bayi tersebut lahir.




Kebiasaanya gigi di bahagian tengah bawah akan tumbuh terlebih dahulu, kemudian di ikuti gigi tengah atas, kemudian diikuti pula dengan gigi lain. Kebiasaanya apabila gigi bayi mula tumbuh bayi akan mengalami tanda-tanda seperti :

  • Bayi akan meragam, kerap menangis & lekas marah
  • Bayi akan mengalami demam
  • Bayi akan mengeluarkan air liur yang banyak
  • Bayi cenderung untuk lebih suka mengigit & mengunyah objek yang dipegang
  • Adakala akan mengalami bengkak
  • Bayi akan sering memasukkan jarinya ke dalam mulut

FUNGSI GIGI SUSU
  • Penting dalam mempengaruhi keadaan & kelancaran pertumbuhan gigi kekal.
  • Berfungsi untuk mengunyah makanan, & membantu perkembangan tulang & otot rahang
  • Membantu proses percakapan kanak-kanak & membuka ruang untuk pertumbuhan gigi kekal kanak-kanak

ELAK RISIKO JANGKITAN

Kebiasaanya Teether akan digunakan untuk merangsang pertumbuhan gigi bayi. Ini akan membuatkan bayi merasa selesa. Ibu bapa perlu mengelakkan risiko penggunaan theether seperti jangkitan @ luka. Sebaiknya ibu bapa perlu :
  • Pastikan kebersihan theether, sebaik sahaja sudah digunakan basuh dengan air panas @ bahan pencuci khas & simpan di tempat yang bersih
  • Pilih Theether yang diperbuat daripada lateks & berisi gel
  • Sesuaikan theether dengan mulut bayi
  • Pilih daripada pengeluar yang mempunyai reputasi baik.

TIPS REDAKAN NYERI GIGI BAYI

Bayi kerap berasa tidak selesa apabila tumbuh gigi hingga menyebabkan mereka meragam. Berikut merupakan panduan yang boleh digunakan bagi mengelakkan bayi meragam :
  • Ais krim buah mampu membuat gusi yang sakit terasa sejuk.
  • Pisang yang disejukkan, potong kepada bahagian yang kecil
  • Biskut theething sebagai alternatif yang cukup praktikal
  • Botol berisi air sejuk. Rasa dingin mematikan rasa nyeri pada gusi
  • Berikan theether yang telah disejukkan.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee anda
Sebarang pertanyaan boleh Email : julaizaharun@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp 017 9291087 @ 012 9950402
SID 1042062
Johor Bahru

BAYI & SELESEMA. TAHUKAH ANDA 200 VIRUS PENYEBAB SELESEMA???

Asalam...hi entri kali ni nak cerita tentang SELESEMA...apa yang kita tahu tentang selesema??? Tahukah anda terdapat 200 Virus yang menyebabkan selesema!!!




  • Selesema merupakan jangkitan salur pernafasan atas yang memberi kesan terhadap salur hidung & kerongkong yang disebabkan oleh VIRUS. Selesema boleh merebak apabila seseorang itu bercakap, batuk, bersin atau menyentuh secara langsung. Tahukah anda terdapat 200 VIRUS selesema & jenis virus  pula berbeza mengikut musim...???
  • Penggunaan ANTIBIOTIK tidak akan menghapuskan virus. Tetapi jangkitan itu akan hilang dengan sendirinya, KECUALI jika terdapat jangkitan Sekunder. Antibiotik ini hanya diperlukan apabila berlakunya jangkitan sekunder.  
  • Bagi kanak-kanak dengan sistem imunisasi yang rendah boleh mendapat selesema lebih kerap daripada orang dewasa, kanak-kanak boleh mendapat selesema antara 6 hingga 12 kali setahun, manakala orang dewasa pula minimum 2 kali setahun.
GEJALA
  • Kerongkong yang kering & sakit- Ini mungkin gejala pertama sekali yang akan dihadapi.
  • Pengeluaran lendir cair & pekat
  • Bersin
  • Hidung tersumbat
  • Sakit kepala
  • Demam
  • Sakit badan

CARA RAWAT SELESEMA KEPADA BAYI

  • Tidak banyak yang boleh dilakukan kecuali memastikan anak anda mendapatkan rehat & memberikan banyak minum air @ jus buah-buahan.
  • Sekiranya badan mereka panas, boleh berikan paracetamol di bawah pengawasan doktor. INGAT jangan sesekali berikan anak anda ubat selesema tanpa berunding dengan doktor terutama untuk anak dibawah umur 1 tahun.
  • Berikut terdapat beberapa cara untuk melegakan ketidakselesaan mereka :
  1. Sekiranya hidung bayi tersumbat, tinggikan kepala tilam dengan meletakkan tuala dibawah tilam. Tidur mencondong boleh melegakan hidung meleleh hingus. Jangan gunakan bantal untuk meninggikan kepala bayi anda ( akan menyebabkan bayi mati lemas) & jangan letak bantal dibawah tilam.
  2. Lapkan hidung supaya bayi anda boleh bernafas dengan mudah. Anda boleh menyapu jeli petroleum diluar lubang hidung untuk mengurangkan kerengsaan. Jika bayi sukar menyusu kerana hidung tersumbat, minta doktor mempreskripsikan larutan bergaram untuk diletakkan disetiap lubang hidung setiap 15 minit sebelum penyusuan. 
  3. Cuba gunakan pengewap kabut dingin untuk melembapkan udara. Atau bawa bayi ke bilik mandi bersama anda, buka air panas @ pancuran mandi, tutup pintu & duduk di dalam keadaan berwap tersebut selama 15 minit. Jangan lupa tukar pakaian bayi selepas mandian berwap.
  4. Jika bayi anda menghidapi hidung tersumbat tanpa sebarang simpton lain, periksakan lubang hidungnya kalau-kalau terdapat objek asing. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee anda
Sebarang pertanyaan boleh Email :julaizaharun@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp 017 9291087 @ 012 9950402
SID 1042062
Johor Bahru 

BAYI BESAR SUSAH NAK BERSALIN???

Hiii...entri kali ni nak cerita pasal 'betul ke kalau bayi besar akan sukarkan proses bersalin'??? sekirannya berat badan ibu hamil meningkat tidak semestinya berat bayi juga akan meningkat. Berat bayi yang dianggap berat adalah berat yang melebihi 4.5 kg, manakala size normal adalah 3.4 kg.



PUNCA MASALAH BAYI BESAR

  • Faktor genetik, sekiranya anda dulu dilahirkan sebagai bayi besar, maka bayi yang dikandung turut berisiko bersaiz besar.
  • Tahap gula dalam darah yang tidak dikawal dengan baik seperti diabetes sedia ada @ diabetes ketika hamil.
  • Obesiti, Indek Jisim Badan (BMI) yang meningkat tinggi pada awal kehamilan, kenaikkan berat badan yang terlalu banyak ketika hamil & terlebih hari @ minggu dari tarikh jangkaan bersalin.
  • Jantina bayi turut memainkan peranan dalam menentukan saiz bayi. Kandungan bayi lelaki dikatakan lebih berisiko tinggi untuk bersaiz besar berbanding dengan bayi perempuan.

RISIKO BAYI BESAR

1) Kesukaran bersalin

  • Anda mungkin berisiko tinggi untuk menghadapi komplikasi seperti perineum koyak mahupun kehilangan darah yang banyak. Juga boleh menyebabkan cedera semasa lahir. Ini termasuklah pendarahan dibawah kulit kepala, patah tulang & lemah @ lumpuh anggota tangan iaitu Erb's Palsy yang berkait rapat dengan kecederaan saraf flexus berhampiran bahu.
  • Masalah Shoulder dystocia sewaktu lahir dimana bahunya tersekat di tulang pubik. Hal ini jarang sekali berlaku namun tetap serius & memerlukan perhatian serta-merta bagi mengelakkan kecederaan teruk mahupun kematian bayi.
2) Melahirkan secara caesarean

  • Pembedahan dilakukan agar dapat menghindari komplikasi-komplikasi yang mungkin boleh meragut nyawa bayi mahupun anda sendiri. Alternatif lain selain daripada kelahiran secara caesarean, anda mungkin diberi pilihan untuk menerima ubat cetusan kontraksi (induce) lebih awal dari tarikh jangkaan bersalin.
  • Masih berpeluang melahirkan secara normal. Kajian yang pernah dijalankan menunjukkan bahawa 88% wanita yang disyaki menghamilkan bayi bersaiz besar berjaya melalui proses kelahiran secara normal.

KESAN SELEPAS BERSALIN

  • Bayi yang dialhikan saiz besar adalah normal melainkan dia mengalami shoulder dystocia semasa dilahirkan. Shoulder Dystocia boleh mengakibatkan tulang selangkanya cedera hingga memberi kesan kepada saraf di bahu & lengan.
  • Kerosakkan saraf boleh berlaku di antara 4% hingga 16% di kalangan bayi yang mengalami Shoulder Dystocia. Masalah ini lebih cenderung untuk berlaku kepada bayi yang memerlukan banyak bantuan saat dia dilahirkan. Walau bagaimanapun, dalam kes tertentu, ia juga boleh disebabkan oleh tekanan kontraksi yang terlalu kuat.
  • Sekiranya bayi tidak mengalami kerosakkan saraf, dia biasanya berupaya untuk pulih sepenuhnya dengan menjalani rawatan tertentu. Tulang selangka yang patanh juga boleh sembuh tanpa sebarang masalah lain.


Sumber : Mingguan Wanita (Bil 1589/Mei 2014)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee anda
Sebarang pertanyaan boleh Email : julaizaharun@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp 017 9291087 @ 012 9950402
SID 1042062
Johor Bahru

 

SET NUTRIWHITE SHAKLEE

Hi semua...ok hari ni nak cerita lagi satu produk skin care dari shaklee iaitu NUTRIWHITE...Siapa yang sesuai guna NUTRIWHITE ni..Nutriwhite lebih sesuai untuk mereka yang mempunyai kulit normal yang tidak mempunyai masalah jerawat & kulit tidak sensitif kerana NUTRIWHITE berfungsi untuk mencerahkan kulit & kandungan Vitamin C yang tinggi tidak sesuai untuk mereka yang mempunyai masalah kulit sensitif & jerawat teruk.




Sedikit Info mengenai produk NUTRIWHITE Shaklee ini :

  • Telah dibangunkan oleh saintis & pakar-pakar penjagaan kulit di Jepun & Amerika
  • Ia mengambil masa selama 3 tahun untuk pembangunan produk
  • Pemilihan bahan aktif & mentah di perolehi dari 16 buah negara
  • Ujian dijalankan secara menyeluruh
  • Ramuan gabungan yang optimum
  • Selamat & berkesan
  • Vitamin C derivatif (ascorbyl/glucoside) ramuan selamat & terbukti
  • Patent-pending WhiteN-16 adalah campuran dari 16 nutrien botani yang kuat & membantu mengurangkan penampilan melanin yang sedia ada untuk mewujudkan lebih putih, kulit lebih cerah & bercahaya. 
Bahan-bahan yang terkandung didalam NUTRIWHITE :

Gabungan 16 ramuan botani yang mujarab
  • Bearberry - meringankan, mengurangkan & meredakan keradangan
  • Soybean - mencerahkan, melembutkan, melembapkan & mengurangkan tompok
  • Skullcap - meringankan, mengurangkan keradangan dengan flavonoid
  • Beech Tree - meringankan, meningkatkan proses semulajadi & melegakan kulit
  • Strawberry Begonia - mencerahkan & memudarkan pigmentasi
  • Mullberry - mencegah kerosakkan kulit & melembap
  • Peony - mencerahkan, melembapkan & mengurangkan keradangan
  • Rosemary - mengetatkan, merangsang & mengurangkan keradangan
  • Aleo Vera - melegakan, melembapkan & mengurangkan keradangan
  • Mountain Arnica - mengurangkan keradangan dengan flavones
  • Cat's Claw - menegangkan & menyegarkan dengan cotechin
  • Kudzu Leaf & Roots - menegang & mengurangkan keradangan
  • Linden - menyubur & menghidrat ke peringkat dalam
  • Marshmallow - melembapkan dengan tanin
  • Seaweed - mengeluarkan, memelihara & menegangkan
  • Green Algea - menyahtoksin & melembapkan


Antara produk-produk NUTRIWHITE adalah :

1)  Gentle Deep Foaming Cleanser ( 150 ml) RM 119.00
  • Membersihkan & menyegarkan kulit
  • Rumpai laut meghilangkan kotoran, membuang sel-sel mati & menegangkan
  • Alga hijau menyahtoksin & melembapkan
  • Strawberry begonia mencerahkan & mengimbangi pigmen
  • Lembut & menyegarkan
2) Soothing Radiance Whitening Softener ( 150 ml) RM 138.00
  • Ia lembut & mengembalikan kulit kepada PH yang seimbang
  • Kulit berasa lebih segar & tegang dengan Rosemary
  • Kudzu menegangkan & mencerahkan
  • Marshmallow melembapkan kulit
  • Ia sangat berkesan
3) Ultimate Protection Whitening Lotion SPF 15 ( 50 ml)  RM 200.00
  • Licin serta kaya dengan pati botani seperti Mulberi untuk mencegah kerosakkan kulit kesan dari cahaya matahari & Mountain Arnica untuk menghilangkan radang kulit, pelembap yang bertindak daripada semua sudut ini melindungi anda daripada kesan-kesan memudaratkan cahaya matahari & membantu membina daya ketahanan kulit terhadap kerosakkan persekitaran.
4) Daily Defence Whitening Essence (30 ml) RM 231.00

Cara yang menyenangkan untuk mendapatkan kulit muka yang licin & berseri yang diformulasi dengan :
  • Bearberry untuk mencerahkan & menegangkan kulit
  • Strawberry Begonia untuk mengimbangkan pigmen
  • Kacang soya untuk melembapkan & mengurangkan tompok-tompok hitam
  • Mulberi untuk mencegah daripada kerosakkan cahaya matahari 
  • Vitamin C aktif ditambah untuk memperbaiki kulit untuk serta mengembalikan seri wajah 
  • Lembut & mudah diserap oleh kulit
5) Overnight Renewal Whitening Cream (48 g) RM 225.00
  • Memperbaharui & mengembalikan keremajaan kulit sewaktu tidur
  • Linden menyihatkan serta melembapkan kulit secara mendalam
  • Scullcap mencerahkan & menghilangkan radang kulit
  • Vitamin C aktif mengurangkan tompok-tompok hitam serta mengembalikan keserian wajah
  • Pada waktu pagi, anda akan bangun dengan kulit yang gebu, halus, cerah & berseri
6) Gentle Action Makeup Remove (150 ml) RM 95.00
  • Menjadikan kulit anda licin, lembut & berseri
  • Tunas pokok bic menghilangkan sel mati dengan lembut tanpa meninggalkan kesan
  • Aleo Vera menyegarkan & menegangkan kulit
  • Lembut, tidak berminyak & kulit anda akan menjadi lebih berseri
7) Spot Whitening Treatment (10 ml) RM 150.00
  • Memperbaiki kesan-kesan matahari serta jeragat kulit dengan cepat
  • Kuasa pencerahan botani dihasilkan daripada pati likoris & peony, yang amay bernilai disebabkan kesannya dalam mencerahkan, melindungi serta menghilangkan radang kulit
  • Cats Claw menengangkan kulit
  • Vitamin C aktif membawa kecerahan yang baru untuk kulit anda dengan rawak wajah anda lebih halus 



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee anda
Sebarang pertanyaan boleh Email : julaizaharun@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp 017 9291087 @ 012 9950402
SID 1042062
Johor Bahru

SI KECILKU BATUK!!! APA PERLU ANDA LAKUKAN???

Bila si kecil anda batuk...bukan sahaja mereka akan meragam..tapi siap pakej tak nak makan, kurang tidur & macam-macam lagi. Sebagai ibu apa yang perlu anda lakukan ketika anda batuk??? berikut merupakan antara panduan untuk anda lakukan rawatan ketika si kecil anda batuk.





BATUK BERKAHAK

Sekiranya anak anda batuk berkahak, anda perlu terlungkupkan anak di pangkuan. Kemudian tepuk-tepuk bahagian belakang badannya supaya kahaknya dapat mengalir keluar. Ingat jangan sesekali berikan ubat-ubatan yang menyekat batuk kerana ia akan meningkatkan risiko jangkitan sekiranya kahak itu tidak keluar.


BATUK MALAM

Jika anak anda kerap batuk pada waktu malam, baringkan anak anda dengan menggunakan bantal yang tinggi dalam keadaan kepala & bahunya tersandar pada bantal. Kedudukan sebegini dapat menghindari cecair dari hidung turun ke tekak sehingga kebahagian belakang tekak yang boleh menyebabkan batuk.


TEKAK GATAL

Bagi melegakan masalah tekak gatal, anda boleh berikan anak anda air limau panas yang diletakkan dengan sedikit madu. Pastikan anak anda minum banyak air agar kahaknya cair & mudah keluar.


BATUK SEHINGGA SUKAR BERNAFAS

Sekiranya batuk anak anda berbunyi keras, bantu anak anda bernafas dengan lebih lega dengan melakukan pengewapan sekitar 20 minit. Ia boleh dilakukan dengan air panas di dalam besen @ sekiranya mempunyai tab mandi sehingga bilik air penuh dengan wap air panas.


BILA HARUS BERTEMU DOKTOR???

  • Batuk tidak reda setelah 3 ke 4 hari
  • Bila tidur malam anak anda terganggu
  • Terdapat benda asing ditekak yang tidak dapat dikeluarkan walaupun dengan batuk yang kuat
  • Batuk yang disertai dengan bunyi desah
  • Batuk yang mengeluarkan darah
  • Mengalami kesukaran bernafas sehingga bibir, wajah & lidah berwarna biru.

Sumber : Mingguan Wanita (Bil 1581/ Mac 2014)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee anda
Sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee boleh Email : julaizaharun@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp 017 9291087 @ 012 9950402
SID 1042062
Johor Bahru
 

TESTIMONI MEALSHAKE SHAKLEE


TESTIMONI 1



Hi...entri kali ni nak cerita pasal Testimoni yang ambil MEALSHAKE shaklee untuk anak dia, dengan pengambilan Mealshake alhamdulillah..anak testimoni kita ni berat badannya pun dah meningkat, selera pun dah ada, ok lah tu...
Biasa la budak-budak bila masuk bab makan ni macam-macam...kadang-kadang memang penat nak layan karenah diorang...tapi kita masa kecik-kecik dulu pun macam tu jugak agaknya...so, sabar aje lah....Teringat pulak masa anak saya kecik dulu nak bagi makan breakfast la..kene tawaf 1 blok kawasan rumah...baru habis makan...sama la juga nak bagi makan tengah hari ke..malam ke...kena tawaf gak tapi...dalam rumah la..kalau tengahari & malam tu...Bila dah besar umur 4 tahun ni...alhamdulillah...makan dah boleh duduk diam...hehehe...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya Pengedar Sah Shaklee anda
Sebarang pertanyaan mengenai produk shaklee boleh Email : julaizaharun@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp 017 9291087 @ 012 9950402
SID 1042062
Johor Bahru



10 TIPS RAWAT WAJAH UNTUK KULIT KOMBINASI

Apa itu kulit kombinasi??? kulit kombinasi ni kebiasaannya berminyak disekitar dahi, hidung & dagu manakala bahagian pipi & mata mengalami masalah kulit kering. Berikut merupakan 10 tip untuk mengatasi masalah si kulit kombinasi.



TIPS 1 : PILIH PEMBERSIH WAJAH YANG SESUAI

Gunakan pembersih wajah berasaskan air, tekstur gel, minyak @ busa lembut. Elakkan lah pembersih wajah berbentuk sabun @ berbuku kerana ia mengandungi detergen yang membuatkan kulit semakin kering. Bagi kesan maksimum, anda digalakkan memilih pembersih yang mengandungi mineral tanah liat, ia dapat menyerap lebihan minyak pada wajah tanpa membuat kulir kering.

TIPS 2 : GUNA PENYEGAR

Selepas membersihkan wajah, disiplinkan diri untuk menggunakan penyegar. Pilih penyegar yang mengandungi antioksidan, berasaskan air @ gliserin. Ia membuatkan kulit wajah segar & menyeimbangkan minyak. Anda disarankan untuk memilih penyegar khas untuk kulit kombinasi yang tidak mengandungi alkohol.




TIPS 3 : PELEMBAP KHAS

Sapu pelembap secara konsisten, 2 kali sehari terutama dibahagian yang kering iaitu disekitar mata, bibir & pipi. Namun dikawasan zon T yang berminyak, sapukan krim pelembap secara nipis. Pilih pelembap bertekstur gel @ losen yang mengandungi lebihan air untuk melembapkan kulit yang kering tanpa membuatkannya lebih berminyak.

TIPS 4 : ALAS BEDAK YANG SESUAI

Bagi yang mempunyai kulit kombinasi, pilihlah alas bedak yang jenis matte atau pressed powder yang mengandungi tabir suria minimum SPF 15. Ia membantu mengawal lebihan minyak & mengelakkan kulit menjadi lebih kering.




TIPS 5 : KRIM PERLINDUNGAN CAHAYA MATAHARI

Jika tidak menggunakan alas bedak, anda digalakkan pakai krim perlindungan cahaya matahari berfomula titanium dioxide, zinc oxcide @ avobenzone. Kombinasi bahan ini sangat sesuai untuk wanita yang mempunyai jenis kulit kombinasi. Pemilihan produk yang tepat akan membuatkan kulit halus, licin, lembap & tona menjadi lebih sekata.

TIPS 6 : BEDAK TABUR

Untuk menampilah lebih natural, gunakan bedak tabur. Ia mudah meresap & membuatkan kulit licin sekata. Litupannya lebih sempurna & tidak bercapuk. Sekiranya anda yang mengemari bedak padat, pilih bedak yang bebas minyak, noncomedogenic & hypoallergenic.

TIPS 7 : MASKER WAJAH

Masker yang berasaskan bahan semulajadi seperti timun, tomato & lidah buaya amat sesuai untuk anda si kulit kombinasi. Pilih masker berbentuk gel @ clay mask untuk kawasan berminyak (dagu, dahi & hidung) dan masker krim khusus bahagian wajah yang kering (pipi, mata & bibir).



TIPS 8 : SUPPLEMEN

Walaupun menggunakan produk kecantikkan, anda digalakkan mengambil supplemen. Produk kecantikkan kebanyakkan hanya merawat luaran, supplemen pula merawat dalaman. Amalkan supplemen seperti Vitamin A, C, E & Zinc. Supplemen membekalkan nutrien yang mencukupi untuk tubuh & menyalurkan khasiat tersebut pada seluruh anggota badan termasuk wajah.

TIPS 9 : PERAWATAN MALAM

Penjagaan wajah pada malam hari sangat penting. Selepas membersihkan wajah, sapukan penyegar diikuti krim malam & krim mata. Pilih produk krim malam yang mengandungi tretinoin, Ia membantu pertumbuhan sel baru ketika anda tidur. Jenis gel @ losen adalah pilihan terbaik.

TIPS 10 : MINUM AIR SECUKUPNYA

Jangan lupa amalkan minum air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Air yang mencukupi akan membantu wajah tampak berseri, segar & lembap.


PERKARA YANG PERLU DIELAKKAN

  • Elakkan membersihkan wajah terlalu kerap kerana ini akan menyebabkan kulit bertambah kering. Memadai dengan membersihkan wajah 2 kali sehari sahaja.
  • Gunakan tisu khas untuk menyerap lebihan minyak pada wajah.
  • Jika mempunyai busget lebih, boleh la lakukan rawatan pengelupasan di spa
  • Jangan sesekali picit jerawat @ menyentuh wajah dengan tangan yang kotor. Ia akan menyebabkan jangkitan kuman & parut

Sumber : Majalah wanita ( Bil 1581/Mac 2014)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee anda
Sebarang pertanyaan mengenai produk shaklee boleh Email : julaizah@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp 017 9291087 @ 012 9950402
SID 1042062
Johor Bahru

TESTIMONI ESP...


TESTIMONI 1


Testimoni mengalami perubahan setelah amalkan ESP, bagus untuk ibu yang breasfeed..breast cepat penuh, Dalam masa sama mencantikkan kulit.


TESTIMONI 2



Ni dari mak kita, Asnadia Ahmad. Banyak tak stok susu, sekali pam je dah banyak tu...consume ESP & OSTEMATRIX dari mula pregnant lagi...sampai dalam pantang alhamdulillah badan yang sihat, mampu untuk membekalkan susu badan yang berkualiti.



TESTIMONI 3


Sumber blog : Dunia Vitamin Semulajadi

Testimoni ni ada masalah kulit berjerawat + bernanah dengan pengambilan ESP, VITAMIN C & VITAMIN E Shaklee. Pastikan amalkan secara konsisten untuk mendapat kesan yang baik & diikuti dengan pengambilan air kosong diantara 2 hingga 3 liter sehari.



TESTIMONI 4


Testimoni ada masalah jerawat, beliau consume ESP, VITAMIN E & ALFALFA secara konsisten, masalah jerawat & parut jerawat semakin berkurangan



TESTIMONI 5

Sumber dari mak kita : Asnadia Ahmad

Testimoni pun ada masalah jerawat, beliau consume ESP & VITAMIN E secara konsisten. Alhamdulillah nampak perubahan.


TESTIMONI 6


Yang pun sama jugak testimoni ada masalah jerawat di dagu seperti dalam gambar. Jerawat kecut selepas , testimoni consume ESP.



Sebarang pertanyaan mengenai produk shaklee boleh Email : julaizaharun@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp 017 9291087 @ 012 9950402 
SID 1042062
Johor Bahru




TIPS BANTU ANAK MENDAPAT NUTRIEN YANG MENCUKUPI

Kenapa nutrien penting untuk kanak-kanak?? Tahun-tahun awal merupakan waktu penting untuk perkembangan mental & fizikal kanak-kanak. Oleh sebab itu mereka memerlukan nutrien untuk memastikan tumbesaran berjalan lancar. Pada ketika ini, peranan ibu bapa sangat penting, dalam memastikan setiap makanan yang diambil oleh kanak-kanak benar-benar berkhasiat.




Berikut merupakan tips yang boleh di jadikan sebagai panduan bagi membantu anak anda mendapat nutrien yang cukup bagi tumbesaran yang optimum :

TIPS 1 : BERI PROTEIN YANG MENCUKUPI

Jumlah protein yang mencukupi dalam diet harian anak penting untuk kesihatannya. Protrin bukan sahaja menyumbang kepada tumbesaran tubuh anak-anak yang sedang membesar tetapi juga untuk membantu membina & memperbaiki tisu badan yan rosak. Berdasarkan Saranan Pengambilan Nutrien (Recommended Nutrien Intake - RNI) untuk rakyat Malaysia, kanak-kanak yang berusia diantara 1 hingga 3 tahun memerlukan 14gram protein setiap hari, manakala kanak-kanak yang berusia diantara 4 hingga 6 tahun memerlukan sebanyak 23gram protein setiap hari.

TIPS 2 : PASTIKAN ANAK CUKUP ZAT BESI

Bagi kanak-kanak yang sedang membesar, zat besi penting untuk penghasilan hemoglobin iaitu komponen dalam sel darah merah yang membawa oksigen keseluruh tubuh. Tahukah anda?? jumlah darah meningkat sejajar dengan peningkatan pertumbuhan anak. Oleh sebab itulah kanak-kanak, perlukan zat besi secukupnya. Zat besi boleh diperolehi daripada daging merah, hasil tenusu, makanan laut, legum & sayuran hijau seperti brokoli. ketahuilah bahawa vitamin c yang ada dalam buah-buahan citrus boleh membantu menyerap zat besi dari sumber bukan daging.

TIPS 3 : HADKAN PENGAMBILAN GULA

Gula merupakan karbohidrat ringkas & boleh didapati dalam buah-buahan, makanan pencuci mulut & minuman berperisa. Seperti yang diketahui ramai, gula sememangnya membekalkan tenaga tetapi kurang mengandungi nutrien, jadi ibu bapa, pastikan anak anda tidak mengambil gula berlebihan. Perlu juga dielakkan kanak-kanak mengambil air bikarbonat kerana kandungan gulanya yang sangat tinggi tetapi lebihkan memberi air kosong.

TIPS 4 : JANGAN GUNAKAN GARAM

Banyak makanan yang ada dipasaran hari ini adalah tidak sesuai untuk kanak-kanak kerana mengandungi kandungan garam yang tinggi. Jadi elakkan membeli makanan siap untuk kanak-kanak antaranya makanan ringan & makanan segera. Sebaik-baiknya sediakan sendiri makanan untuk anak anda. Sekiranya anda menyediakan sendiri makanan untuk anak anda kurangkan kandungan garam di dalam makanan mereka & sekiranya penyediaan makanan bayi elakkan garam.

TIPS 5 : PENGAMBILAN LEMAK BAIK

Untuk pengetahuan anda bukan semua lemak tidak baik untuk kesihatan. Sama ada orang dewasa atau pun kanak-kanak masing-masing memerlukan lemak dalam tubuh mereka. Lemak mengandungi asid lemak yang penting & sesetengah jenis mikro nutrien yang sangat diperlukan untuk pembentukkan otak & menjalankan fungsinya dengan baik. Walaupun di kategorikan sebagai lemak baik, tetapi masih perlu mengawal pengambilannya. Ketika menyediakan makanan anak pastikan pilihlah bahan mentah yang rendah lemak tepunya, rendah asid lemak & rendah kolestrol. Elakkan makanan rendah lemak yang dikhaskan untuk orang dewasa. Sebaiknya, pilihlah makanan yang mengandungi lemak daripada sayur-sayuran & ikan kerana bahan tersebut kaya dengan omega-3 & omega-6. Omega -3 boleh didapati daripada telur, ikan laut dalam seperti salmon, tuna. Omega -6 terdapat dalam minyak kacang soya, minyak canola, biji labu, sayuran hijau & walnut.

TIPS 6 : TETAPKAN WAKTU MAKAN

Selain daripada pemakanan yang sihat, ibu bapa perlu menetapkan apabila tiba waktu makan, anak-anak perlu berada di meja makan & perlu makan. Perlu di pastikan juga apa makanan yang boleh di makan & tidak boleh boleh dimakan. Kanak-kank disarankan mengambil 3 hidangan utama & 2 hingga 3 snek hidangan sehari. Hal ini bagi membantu & mengelakkan mereka mengambil makanan ringan secara tidak terkawal serta dapat mengelakkan risiko obesiti. Antara snek ringan yang sesuai untuk kanak-kanak adalah buah-buahan, makanan tinggi serat & bijirin.

TIPS 7 : MAKAN BERSAMA KELUARGA

Berkumpul & makan bersama keluarga adalah amalan yang baik & perlu diamalkan oleh setiap keluarga. Selain dapat mengerat hubungan diantara keluarga ibu bapa dapat mengajar anak etika & adap di meja makan serta tabiat pemakanan yang sihat.


Sumber : Majalah PA&MA ( Sept 2012)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee anda
Sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee boleh Email : julaizaharun@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp 017 9291087 @ 012 9950402
SID 1042062
Johor Bahru

SKIN CARE ENFUNSELLE - NORMAL TO DRY SKIN

Hi...entri kali ni nak cerita pasal skin care shaklee ENFUNSELLE SET...eh bukan dah cerita sebelum ni??? memang dah cerita tapi yang tu untuk set NORMAL TO OILY SKIN...So kali ni untuk NORMAL TO DRY SKIN pulak ye...


HYDRATING CLEANSING LOTION (PENCUCI)
  • Menjadikan kulit halus , seimbang & berseri
  • Mencerahkan tona kulit
  • Membantu meyeimbangkan PH kulit



HYDRATING TONER (PENYEGAR)
  • Menyeimbangkan PH kulit
  • Rumusan tanpa alkohol menyejat dengan cepat tanpa mengeringkan kulit
  • Melindungi lapisan minyak semulajadi
  • Melembutkan kulit dengan ekstrak witch hazel & kamomil



HYDRATING MOISTURIZER (PELEMBAB)
  • Meningkatkan keanjalan kulit
  • Mengurangkan garis-garis halus
  • Mengurangkan kedutan



EYE TREATMENT

Garis-garis halus & kedutan tidak lagi ketara
Mengurangkan kemunculan garis halus serta kedutan & sembap di bawah mata dengan bantuan pelbagai nutrien & botani khusus.

Telah Terbukti secara klinikal :
  • 233% pengurangan kedutan pada kulit dalam masa 2 minggu
  • 120% peningkatan kekenyalan & keanjalan kulit dalam masa 2 minggu
  • 209% pengurangan garis-garis halus pada kulit dalam 8 minggu
  • 32% peningkatan kemampuan kulit untuk menahan lembapan lebih lama dalam masa 8 minggu
  • Ton kulit kembali sekata dalam masa 8 minggu
  • Kandungan botani anti-penuaan & vitamin c memberikan faedah ketara kepada kulit halus di sekeliling mata.
  • Juga sesuai di bahagian leher & mulut
  • Hipoalergenik, diakui oleh pakar-pakar oftalmologi & selamat untuk pemakai kanta lekap


Sebarang pertanyaan boleh Email : julaizaharun@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp 017 9291087 @ 012 9950402 
SID 1042062
Johor Bahru






CIRIT BIRIT BAYI & KANAK-KANAK



Cirit birit sememangnya biasa terjadi di kalangan bayi & kanak-kanak. Biasanya cirit birit ini akan sembuh tanpa terjadinya komplikasi lain. Cirit birit bermaksud membuang air besar yang lebih lembik & berair daripada biasa. Najis akan keluar kerap daripada biasa.


  • Cirit-birit Akut - keadaan ini terjadi secara tiba-tiba & akan berterusan tetapi kurang daripada 2 minggu
  • Cirit-birit Kronik - Cirit birit yang terjadi secara berlarutan (berterusan) lebih 2 minggu

PENYEBAB CIRIT-BIRIT
  • Kebiasaannya disebabkan oleh makanan & minuman yang tercemar menyebabkan jangkitan pada usus & cirit-birit.
  • Terdapat juga sebab-sebab lain terjadinya cirit-birit seperti :
          1) Virus - Contoh Rotavirus, Norovirus & Astrovirus
          2) Bakteria - Contoh Shigella, Campylobacter, Escherichia Coli
          3) Parasit - Contoh Giardia lambdia, Entamoeba Histolytica.
  • Punca-punca yang disebabkan bukan dari jangkitan:
         1) Kurang toleransi terhadap makanan - kurang toleransi terhadap laktosa
         2) Reaksi terhadap ubat-ubatan - sesetengah antibiotik
         3) Penyakit berkaitan usus - penyakit radang usus (inflammantory bowel desease), penyakit coeliac.
         4) Functional bowel desease - sindrom iritasi usus


TANDA-TANDA CIRIT-BIRIT
  • Membuang air besar dengan lebih kerap
  • Najis berair dengan/tanpa lendir
  • Mual @ muntah-muntah
  • Demam
  • Sakit/kejang perut
  • Kembung perut
  • Hilang selera makan
# kanak-kanak mungkin kelihatan normal Atau mungkin ada tanda-tanda Dehidrasi


TANDA-TANDA DEHIDRASI
  • Dehidrasi kategori ringan & sederhana
         1) Mulut & lidah kering
         2) Bibir kering & merekah
         3) Tiada @ sedikit sahaja air mata jika menangis
         4) Tidak kencing selama 4-6 jam (lampin tidak basah untuk tempoh tersebut)
         5) Ubun-ubun kepala bayi tenggelam
         6) Meragam

  • Dehidrasi kategori teruk terdapat semua tanda-tanda diatas diikuti dgn :
         1) kulit kering & berkedut
         2) Kanak-kanak kelihatan tidak bermaya, keletihan & tidak aktif
         3) Mata cengkung
         4) Sukar bernafas
         5) Nadi yang sangat lemah & sangat cepat
         6) Tangan & kaki sejuk
         7) Tidak mahu makan


TANDA-TANDA BAHAYA 
  • Tanda-tanda dehidrasi
  • Darah pada najis @ najis berwarna kehitaman
  • Cirit birit berterusan selama 48 jam
  • Susut berat badan
  • Keadaan mengantuk @ kelalian
  • Demam melebihi suhu 38 darjah celcius
  • Tidak mahu makan


KESAN CIRIT BIRIT YANG TERUK
  • Organ badan tidak berfungsi termasuk kegagalan ginjal
  • Jangkitan sistemik melibatkan keseluruhan badan
  • Kurang toleransi terhadap laktosa peringkat sekunder
  • Rasa sakit disekeliling kawasan dubur
  • Kematian


PENGURUSAN BAYI & KANAK-KANAK YANG MENGHIDAPI CIRIT BIRIT

1) Rehidrasi
  • Adalah penting menggantikan air & mineral dalam badan untuk mencegah dehidrasi
  • Teruskan penyusuan susu ibu disamping memberi air garam rehidrasi (ORS)
  • Sekiranya bayi tidak minum susu badan, teruskan memberi makanan biasa & air garam rehidrasi
2) Fasa pemulihan
  • Apabila keadaan anak bertambah baik, teruskan pemberian susu badan & garam ORS. Tambah sedikit demi sedikit apabila selera anak kembali.
  • Makanan biasa boleh diteruskan selepas 24 jam hingga 48 jam jika anak anda bertambah pulih
  • Keadaan najis mungkin akan mangambil masa sehingga 7 hari untuk kembali seperti biasa
3) Susu
  • Elakkan menukar susu formula sesuka hati
  • Dapatkan nasihat daripada doktor sekiranya susu formula tidak sesuai dengan bayi anda
4) Ubat-ubatan

    Ubat untuk menghentikan cirit birit perlu dielakkan kerana :
  • Tiadak selamat untuk bayi & kanak-kanak
  • Akan mengganggu keupayaan badan untuk menghapuskan jangkitan
5) Antibiotik
  • Secara umumnya tidak perlu tetapi kadang kala diberikan oleh doktor untuk jangkitan bakteria usus yang jarang-jarang berlaku. 
6) Krim sapu
  • Krim seperti jeli petrolium & zink oksida boleh membantu melegakan kesakitan bahagian punggung bayi yang sakit.

PENCEGAHAN CIRIT BIRIT DIKALANGAN KANAK-KANAK
  • Pastikan air minuman anak anda bersih & dimasak
  • Pastikan anak anda menggunakan alatan yang bersih untuk makanan & minuman
  • Sterilkan botol susu kanak-kanak @ bayi
  • Elakkan makan yang mentah kecuali disediakan oleh anda sendiri
  • Cuci tangan dengan bersih selepas menyediakan makanan mentah seperti daging, menggunakan tandas, menukar lampin bayi & sebelum memegang makanan.
  • Pastikan lampin pakai buang, dibuang dengan betul

Sumber : Myhealth

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee anda.
Sebarang pertanyaan boleh Email : julaizaharun@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp 0179291087 @ 012 9950402
SID 1042062
Johor Bahru

SENAMAN KHAS UNTUK IBU HAMIL

Ibu hamil perlu bersenam ke??? mestilah perlu..tapi tak ada lah macam orang biasa bersenam macam jogging, berlari & sebagainya. Sebenarnya semasa mengandung pun ibu-ibu perlu bersenam tetapi kenalah senaman yang bersesuaian dengan ibu hamil. Majalah Rapi (1 jan 2013/bil 203), "Antara kebaikkan bersenam semasa hamil adalah mengurangkan masalah sakit belakang, meregangkan otot-otot tubuh serta dapat menenangkan minda & dalam masa yang sama dapat meningkatkan stamina".



MENGAPA SENAMAN BAIK UNTUK IBU HAMIL
  • Membantu mempersiapkan diri anda untuk bersalin dengan memperkukuhkan otot-otot, membina ketahanan, serta dapat mengembalikan bentuk badan asal seperti sebelum hamil.
  • Mengekalkan kehidupan aktif semasa hamil.Badan mengelurkan hormon 'relaxin' semasa mengandung yang akan melonggarkan sendi-sendi sebagai persediaan untuk bersalin.
  • Dengan melakukan senaman dapat mengurangkan anda mengalami sakit pinggang, kekejangan kaki, sembelit & juga kekurangan oksigen untuk bernafas serta dalam masa yang sama anda berupaya untuk menampung berat badan yang makin bertambah.
  • Banyak kajian menunjukkan senaman ketika hamil dapat membantu memudahkan proses bersalin kerana ibu-ibu mempunyai tenaga yang kuat semasa proses kelahiran. Ini adalah kerana dengan bersenam aliran darah akan menjadi lebih lancar.
  • Senaman boleh dilakukan pada waktu pagi & tengahari diantara 15 ke 30 minit mengikut kemampuan masing-masing. Manakala jenis senaman pula perlulah bersifat lembut & sederhana. 
  • SEELOKNYA DAPATKAN NASIHAT DOKTOR SEBELUM MENCUBA SEBARANG PROGRAM SENAMAN.
JENIS-JENIS SENAMAN YANG SESUAI UNTUK IBU HAMIL
  • Senaman leher
  • Senaman tangan
  • Senaman kaki
  • Senaman pernafasan
  • Senaman abdomen (perut)
  • Senaman regangan
  • Senaman peredaran darah
  • Senaman pelvis (senaman mengangkat punggung)
  • Senaman otot-otot pelvis (senaman otot-otot punggung)
Berjalan, berjoging, berenang & menghadiri kelas antenatal sangat digalakkan kepada ibu-ibu hamil. Setiap senaman dilakukan mesti secara sederhana & tidak berlebihan. HENTIKAN senaman sekiranya terjadi perkara yang tidak normal seperti pendarahan, sakit menusuk di bahagian perut, kehilangan nafas, keletihan melampau @ sebarang keadaan tidak normal yang lain & segeralah berhubung dengan doktor.

Sumber : Majalah Rapi (Jan 2013/Bil 203)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Saya Pengedar Sah Shaklee anda. Sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee boleh 
Call/SMS/WhatsApp : 017 9291087 @ 012 9950402
SID 1042062
Johor Bahru


PENYAKIT KAWASAKI / COXSACKIE

Pernah dengar PENYAKIT KAWASAKI???? Bukan Motor cap KAWASAKI ye....Tetapi Penyakit Kawasaki...entri kali nak cerita sikit tentang penyakit kawasaki iaitu penyakit yang berkaitan dengan bayi & kanak-kanak.

PENYAKIT KAWASAKI pada awalnya telah dikenali sebagai SINDROM KELENJAR & KULIT atau dikenali sebagai MUCOCUTANEOUS LYMPH NODE SYNDROME sebelum dinamakan sebagai Penyakit Kawasaki bersempena dengan nama Doktor Pakar Kanak-Kanak di Jepun iaitu Tomikasu Kawasaki yang mengesan penyakit ini pada tahun 1960.

Sebahagian besar pesakit ini adalah kanak-kanak yang berumur 5 tahun ke bawah. Statistik di Amerika Syarikat menunjukkan Penyakit ini merupakan penyakit utama yang menyebabkan penyakit jantung 'acquired' dikalangan kanak-kanak, malah bilangan kes makin meningkat terutama di negara membangun.



PUNCA PENYAKIT KAWASAKI

  • Punca penyakit masih belum di kenal pasti tetapi ia berkaitan dengan jangkitan virus/bakteria dan daya tahan yang lemah pada bayi & kanak-kanak.
  • Terdapat juga kajian di Jepun, Penyakit ini berkaitan dengan toksin bakteria yang merangsang tubuh badan menghasilkan antibodi terhadap salur darah, menyebabkan pesakit kerap mendapat komplikasi berkaitan dengan salur darah.

TANDA-TANDA PENYAKIT KAWASAKI


  • Demam berpanjangan lebih dari 5 hari @ berminggu & 
  • Suhu ketika demam mencecah 40 darjah celcius
  • Keadaan kanak-kanak akan menjadi gelisah kerana suhu terlalu tinggi
  • Selepas 2,3 hari demam akan tumbuh ruam pada badan
  • Muka & mata menjadi kemerahan,
  • Sakit pada mulut & lidah
  • Sakit pada kelenjar leher & ketiak & membengkak
  • Kadang kala cirit birit

KOMPLIKASI PENYAKIT KAWASAKI

Kebanyakkan kanak-kanak akan sembuh dengan sendiri dalam masa 2-3 minggu sekiranya mendapat rawatan di hospital. TETAPI lebih kurang 20-30% pesakit kanak-kanak akan mendapat komplikasi akibat daripada penyakit ini.

Antara komplikasi adalah seperti :
  • Aneurisma arteri koronari
  • Myokarditis ( jangkitan pada otot jantung)
  • Penyakit Injap mitral
  • Kegagalan jantung berfungsi
Sekirannya hasil ujian mendapati sel darah putih bertambah & sel platlet dalam darah juga meningkat 2 kali ganda dari biasa, kanak-kanak tersebut disahkan menghidap PENYAKIT KAWASAKI.


RAWATAN PENYAKIT KAWASAKI
  • Rawatan utama adalah menggunakan IMMUNOGLOBULIN yang diberi secara intravena iaitu titisan ke dalam nadi. Berfungsi mengurangkan radang pada jantung & menghalang kerosakan arteri koronari.
  • Penggunaan ASPIRIN dapat mengurangkan kadar keradangan pada jantung & di beri bersama IMMUNOGLOBULIN pada peringkat paling krtikal.

KESEDARAN TENTANG PENYAKIT KAWASAKI
  • 30%-50% pesakit kanak-kanak akan mula mendapat komplikasi akibat penyakit ini seperti Aneurisma Arteri Koronari iaitu pembesaran arteri, jangkitan pada otot jantung @ Myokarditis, Injap jantung rosak & Kegagalan jantung berfungsi.
  • Kebanyakkan bayi maut akibat penyakit ini kerana lambat diselamatkan selepas seminggu menghidapi penyakit ini tanpa disedari oleh ibu bapa akibat kurang pengetahuan tentang penyakit ini.


ROTAVIRUS DIKALANGAN KANAK-KANAK

Pernahkah anda dengar atau terbaca Penyakit ROTAVIRUS...??? First time saya dengar penyakit Rotavirus semasa anak saya pernah di jangkiti penyakit ni masa dia berumur 6 bulan...bermula dengan demam, muntah & cirit birit, saya tak tunggu lama terus pergi ke hospital daerah..di masukkan ke wad. Setelah 5 hari di wad anak saya di sahkan mengalami DEMAM DENGGI. Terkejut memang terkejut...selepas tu kami terus di hantar & 'berkampung' di Hospital daerah lain sebab ada doktor pakar disana...selama 7 @ 8 hari disana...cirit birit masih berterusan. Bila keluar dari hospital, anak kami masih mengalami muntah & cirit birit..kami terus ke KPJ Tawakkal 4 hari lagi berkampung disana. Anak kami di sahkan ROTAVIRUS @ AGE.



APA ITU ROTAVIRUS
  • Rotavirus adalah sejenis virus yang menjadi punca utama cirit birit teruk atau AGE dikalangan kanak-kanak. Dan ia merupakan PEMBUNUH KE 2 kanak-kanak selepas radang peparu.
  • Penyebab utama adalah tahap kebersihan yang kurang baik. Rotavirus tersebar melalui najis yang mengandungi Rotavirus ke mulut serta makanan & air tercemar.
  • Virus ini boleh berjangkit melalui permukaan peralatan permainan, tombol pintu & pinggan mangkuk yang tidak dibasuh dengan betul.
  • ROTAVIRUS boleh kekal selama beberapa jam di atas kulit manusia & mampu bertahan selama beberapa hari di atas permukaan yang keras. Ia juga boleh hidup selama seminggu dalam najis individu yang di jangkiti.
  • Mengikut laporan WHO seramai 2 juta pesakit dimasukkan ke Hospital kerana ROTAVIRUS setiap tahun & 400,000 pesakit maut kerana Dehidrasi (kehilangan air dalam badan)




TANDA-TANDA PENYAKIT ROTAVIRUS
  • Demam
  • Cirit birit air
  • Muntah tanpa henti
  • Dehydration
  • Otot-otot sakit & cram
  • Mata cengkung
  • Kulit kasar & kering
  • Bibir kering/pecah-pecah
  • Air kencing kurang

BAGAIMANA ROTAVIRUS TERSEBAR
  • Rotavirus pada najis boleh tersebar melalui tangan, objek-objek & permukaan terbuka & mungkin juga melalui sistem pernafasan. Kanak-kanak & bayi mudah dijangkiti kerana kekerapan mereka memasukkan jari ke dalam mulut.

CARA MENCEGAH
  • Bayi di berikan vaksin, Vaksin Rotavirus diambil seawal 8 minggu ke 8 bulan. Di ambil melalui mulut bayi & kanak-kanak.
  • Menjaga persekitaran agar sentiasa bersih.
  • Penting untuk membasuh tangan dengan sabun selepas keluar tandas & sebelum memegang makanan.

Di harap perkongsian ini akan memberi panduan kepada anda, disamping dapat menambah ilmu.

Sumber : Myhealth
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

up