KEPENTINGAN MAGNESIUM



PENGENALAN

Magnesium merupakan unsur sangat penting dalam kehidupan. Kedua-dua hidupan tumbuhan & manusia memerlukan Magnesium untuk hidup, galian yg memainkan peranan dlm fotosintensis dlm tumbuh-tumbuhan & banyak tindak balas metabolik dalam tubuh manusia.

Magnesium adalah Co-Faktor dlm lebih 300 tindakbalas enzimatik dalam manusia. Anda tidak dapat hidup tanpa Magnesium. Lebih rendah tahap Magnesium Selular, Lebih cepat penyakit dibangunkan & lebih cepat kita menjadi tua.

Peranan Magnesium sangat penting. Namun, kadang kala, peranan magnesium ini seakan tidak penting @ tidak diendahkan. Mungkin kerana kesan akibat kekurangan Magnesium tidak terjadi dalam jangka masa yg singkat.

Pada tahun 2002, seorang pengkaji yg dimuatkan Di dalam America Journal Clinical Nutrition menyatakan bahawa kesan penurunan Magnesium terjadi kepada wanita yg telah mengalami menopous. Selain itu, bila keperluan Magnesium tidak dipenuhi, akan terjadi denyutan jantung yang tidak normal.


KEPENTINGAN KALSIUM & MAGNESIUM

Kalsium & Magnesium akan saling menbantu dalam penyerapannya jika mempunyai jumlah yg cukup & seimbang. Jika dilihat dari fungsinya, kedua-dua mineral tersebut berfungsi secara berlawanan. Magnesium terdapat dalam sel (Intraselular), sedangkan Kalsium terdapat banyak di luar sel (Extraselular). Fungsi Magnesium dalam metabolisme sel adalah meningkatkan tenaga dalam tubuh. Manakala, angka kalsium yg diperlukan oleh tubuh adalah sebanyak 800mg sehari, manakala Magnesium pula sebanyak 400-450mg setiap hari. Bagi wanita hamil pula disarankan supaya ditambah, begitu juga dengan wanita yg telah mengalami Menopous serta tubuh yang sedang mengalami stress.

PENYAKIT DEGENERATIF AKIBAT KEKURANGAN MAGNESIUM

Dianggarkan 200 juta wanita di dunia mengalami kehamilan. Setiap minit seorang wanita mengalami eclampsia @ meninggal dunia ketika melahirkan. Berdasarkan kajian yg dijalankan oleh WHO, UNICEF & WORLD BANK, hampir dipastikan para ibu yang meninggal dunia ketika kelahiran mengalami kekurang Magnesium dalam tubuhnya.
Selain gangguan kepada ibu yg melahirkan, kekurangan Magnesium juga menyebabkan gangguan pada fungsi pusat saraf yg akan memunculkan beberapa penyakit. Pelbagai penyakit @ permasalahan kesihatan yg dapat dibantu dengan pemberian supplement ada seperti :


  1. Penyakit Jantung
  2. Tekanan darah tinggi
  3. Diabetis
  4. Denyutan jantung tidak normal
  5. Asthma
  6. Epilepsi
  7. Autisme
  8. Hiperaktif
  9. Batu karang 
  10. Senggugut
  11. Ketagihan Alkohol
  12. Osteoporosis
  13. Insomnia
  14. Sakit sendi
  15. Stress




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

up