KENAPA WANITA GEMUK SELEPAS BERSALIN???

Jangan rasa tersindir pulak dengan tajuk ni...bukan niat nak menyindir tetapi sekadar perkongsian maklumat sahaja. Saya sendiri dulu pun ada mengalami masalah ni..sebelum kahwin memang saya dikategori kan seorang kurus dengan tinggi 165 cm berat cuma 48 kg..Kurus la tu kan..time ni memang seronok..sebab tak payah control makan..rembat apa je..confirm berat tak kan naik..Tapi selepas bersalin tu dia berat badan cecah 65 kg..pada saya berat la..sebab baju-baju dah ketat, seluar dah ketat..kemudian dah start rasa tak selesa..terutama bila solat bangun dari sujud SAKIT LUTUT..




Anda nak tahu kenapa kebanyakkan wanita menjadi gemuk selepas bersalin?? jom baca ni :


1. PERUBAHAN HORMON

  • ketika kita berada dalam tempoh kehamilan hormon badan turut mengalami perubahan, kehamilan akan menyebabkan perembesan dalaman & menyebabkan kadar metabolisme sel lemak tidak dapat berfungsi dengan seimbang dan normal. Ini akan menyebabkan berat badan anda naik mendadak.

2. SELERA MAKAN BERTAMBAH
  • Diawal-awal kehamilan, mungkin anda akan mengalami simpton kehamilan seperti loya, muntah-muntah dan sebagainya yang akan menyebabkan anda hilang selera makan untuk seketika. Tetapi apabila tempoh kehamilan menginjak ke bulan 4 dan seterusnya, selera makan anda pun akan menjadi seperti sedia kala atau selera anda semakin bertambah-tambah. Disini apabila anda mengambil makanan yang berlemak, protein dan kaya dengan gula tanpa kawalan akan menyebabkan berat badan anda meningkat.

3. TEMPOH BERPANTANG
  • Tahukah anda semasa dalam proses berpantang perut & hati memerlukan masa menyesuaikan semula proses penghadaman. Oleh itu penting semasa berpantang untuk menjaga pemakanan dan pengambilan supplement untuk proses pemulihan. Sekirannya anda makan tanpa kawalan dengan tujuan untuk mempercepatkan proses baik pulih, sisa makanan yang tidak di hadam akan terkumpul di dalam badan anda. Ini lah yang dikatakan LEMAK terkumpul.

4. TABIAT MEROKOK
  • Tabiat merokok sebelum anda hamil juga merupakan salah satu punca anda mengalami kegemukkan. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya merupakan Agen Sah Shaklee area Johor Bahru & Pasir Gudang
Sebarang pertanyaan mengenai produk boleh Email : julaizaharun@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp 017 9291087 @ 012 9950402
SID 1042062

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

up