POSISI TIDUR YANG MAMPU ANCAM KESELAMATAN BAYI

Biasanya ibu-ibu yang berada di penghujung kehamilan akan mengalami kesukaran untuk tidur. Tahukah anda?? posisi tidur yang salah mampun mengancam keselamatan bayi di dalam rahim anda. Semakin bayi anda membesar , ia akan mengambil ruang abdomen yang akan sedikit sebanyak menganggu PERNAFASAN, PENGHADAMAN, KELANCARAN PEMBUANGAN AIR KECIL & BESAR SERTA MEMPERLAHANKAN PEREDARAN DARAH.

Seharusnya ibu hamil perlu tahu posisi tidur terbaik untuk diri anda. Ini untuk memastikan keselesaan anda dan juga bayi di dalam kandungan.


POSISI YANG PERLU DI ELAKKAN





1. TERLENTANG

  • Ketika anda hamil, dan anda tidur secara terlentang, berat bayi adalah di anggarkan 2 ke 3 kilogram, menekan bahagian abdomen anda, tentu anda akan berasa senak dan sukar untuk bernafas.
  • Posisi ini akan menyebabkan rahim memberi tekanan fizikal pada saluran darah besar dan menghalang kelancaran darah bergerak ke bahagian jantung. Ini akan menggangggu  bekalan OKSIGEN dan NUTRIEN kepada bayi dalam kandungan.






2. MENIARAP
  • Tidur meniarap bukan sahaja perlu di elakkan apabila kandungan makin membesar, tetapi seawal kehamilan pun perlu di elakkan.
  • Kesan tidur posisi meniarap atau terlentang akan menyebabkan darah yang membawa oksigen dan nutrien tidak sampai kepada bayi dalam kandungan dan berisiko menyebabkan kematian.


POSISI TIDUR YANG DI GALAKKAN





1. MENGIRING
  • Posisi ini merupakan posisi terbaik untuk ibu hamil. Boleh mengiring sama ada ke kiri ataupun ke kanan. Sebaiknya ikutlah sunah Rasulullah s.a.w mengiring ke sebelah kanan.
  • Posisi tidur sebegini tidak akan menganggu peredaran darah. Malahan akan menyebabkan lebih banyak nutrien dan oksigen akan di hantar kepada bayi.



Saya Agen SHAKLEE JOHOR BAHRU & PASIR GUDANG.
ID No 1042062

COD Kg Melayu Majidee, Kg Bendahara, TESCO Tebrau, AEON Tebrau, Plaza Angsana, Giant Taman Suria (Southern City), Larkin Perdana, Pasar Larkin, AEON Permas Jaya, Kip Mart Masai (Pasir Gudang)

CALL/SMS/WHATSAPP/TELEGRAM 017 9291087

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

up