JANGAN MAKAN SEMBARANGAN UBAT

Assalamualaikum..

Hi semua..dah nak bersawang dah blog ni hehehehe...

hmm apa entry nak cerita hari ni ye..:)

ok, biasanya lah kita atau anak kita kalau demam, selesema atau batuk, cara CEPAT & MUDAH kita akan mebeli Ubat di kedai atau FARMASI sahaja.





Sebelum kita makan atau berikan anak-anak kita ubat pastikan 2 PERKARA ini, TARIKH LUPUT & ATURAN MAKAN. Selain daripada itu terdapat juga perkara yang perlu kita ambil tahu, tetapi masih lagi PENTING :


1. JANGAN CAMPUR


  • Hindari dari mengambil 2 jenis ubat sekali gus tanpa pengawasan doktor. Ini kerana percampuran ubat akan menpengaruhi reaksi ubat tersebut. LEBIH BURUK lagi sekirannya pengambilan berjenis-jenis ubat akan menghasilkan zat yang tidak berkhasiat.
  • Ubat yang di ambil atas nasihat doktor sudah diatur jadual pengambilannya supaya ianya selamat.

2. HABISKAN ANTIBIOTIK

  • Bila dah SIHAT, antibiotik pun kita tolak ketepi, alasannya badan dah SEMBUH. Sebenarnya antibiotik perlu dihabiskan walaupun badan kita sudah sihat. Ia adalah untuk menggelakkan sisa-sisa penyakit yang tinggal dalam tubuh dan peyakit akan berulang kembali.

3. JANGAN KONGSI

  • Deskripsi ubat yang diberikan oleh doktor adalah untuk individu itu sahaja BUKAN untuk di KONGSI-KONGSI dengan orang lain. Deskripsi ubat untuk setiap individu adalah berbeza walaupun mempunyai sakit yang sama. Oleh itu, jangan berkongsi.

4. TAK SEMBUH 

  • Tubuh tidak menunjukkan tanda-tanda untuk sembuh, sedangkan anda telah makan seperti yang disarankan semasa anda membeli. Anda WAJIB rasa curiga, sekiranyan setelah 3 hari demam masih belum sembuh.
  • Segeralah berjumpa doktor, paling penting untuk kanak-kanak.

5. KESAN UBAT

  • selepas makan ubat anda akan MENGANTUK itu adalah perkara biasa, tetapi sekiranya berlaku ALAHAN seperti ruam, elok lah hentikan pengambilan ubat, segeralah berjumpa doktor.


Saya Agen SHAKLEE JOHOR BAHRU & PASIR GUDANG.
ID No 1042062

COD Kg Melayu Majidee, Kg Bendahara, TESCO Tebrau, AEON Tebrau, Plaza Angsana, Giant Taman Suria (Southern City), Larkin Perdana, Pasar Larkin, AEON Permas Jaya, Kip Mart Masai (Pasir Gudang)

CALL/SMS/WHATSAPP/TELEGRAM 017 9291087





0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

up